«Έβλεπα κωφούς να μιλάνε μεταξύ τους και σκέφτηκα να μάθω τι είναι η νοηματική γλώσσα». Ένα κέντρο νοηματικής που βρίσκεται κοντά στο πατρικό της σπίτι ήταν η αφορμή για την Ανδρονίκη Τσιάτρα να μάθει την γλώσσα των κωφών και τελικά να αποκτήσει πιστοποιητικό στην διερμηνεία της. Η εκδήλωση στον σύλλογο ατόμων με αναπηρία Περπατώ στην Κομοτηνή ξεκινάει και η Ανδρονίκη Τσιάτρα ευρισκόμενη δίπλα στους ομιλητές, αρχίζει με νοήματα να αποδίδει το περιεχόμενο των ομιλιών. Τα χέρια της κινούνται και η ίδια προσπαθεί να είναι όσο το δυνατόν πιο εκφραστική γίνεται, ώστε να αποδώσει το νόημα των ομιλιών και αυτό και να γίνει κατανοητό από τα άτομα με κώφωση. Η εκδήλωση αυτή μας δίνει την αφορμή να γνωρίσουμε την κοπέλα αυτή, με τις ιδιαίτερες γνώσεις, την 25χρονη Ανδρονίκη, που υπηρετεί ως αναπληρώτρια στο 1ο δημοτικό σχολείο της πόλης μας, αλλά οι γνώσεις της δεν περιορίζονται μόνο σε όσες απέκτησε στο παιδαγωγικό τμήμα.
ΣΠΟΥΔΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΝΟΗΜΑΤΙΚΗΣ
Με καταγωγή από την Θεσσαλία και σπουδές στο Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης, η 25χρονη ξεκίνησε ήδη από το πρώτο έτος των σπουδών της να παρακολουθεί μαθήματα νοηματικής γλώσσας σε κέντρο της συμπρωτεύουσας. «Μου άρεσε πάρα πολύ και γι’ αυτό επέλεξα να το κάνω πολύ εντατικά και σε 2,5 χρόνια πήρα την επάρκεια στη νοηματική». Τρεις ώρες την ημέρα έκανε μαθήματα νοηματικής γλώσσας, η νεαρή κοπέλα, που παραδέχεται ότι η νοηματική «είναι δύσκολη και θέλει να ασχοληθείς αρκετά, ενώ πρέπει να είσαι και εκφραστικός για να καταφέρεις να εκφράσεις το νόημα και πρέπει να σου αρέσει, να μάθεις παραπάνω νοήματα, να μπεις στην κοινότητα των κωφών, για να μπορείς να τους καταλάβεις, να καταλάβεις πως σκέφτονται».
ΟΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
Η Ανδρονίκη το διάστημα των σπουδών της στην Θεσσαλονίκη καλλιέργησε προσωπικές σχέσεις με άτομα με κώφωση. «Πηγαίναμε μαζί έξω για διασκέδαση, βάζαμε μουσική για χορό, δυνατή μουσική για να έχει δυνατά μπάσα γιατί διασκεδάζουν καλύτερα με τις δονήσεις. Ήταν πολύ όμορφα». Μας λέει μάλιστα ότι για να πάρει την επάρκεια στη νοηματική γλώσσα την βοήθησαν οι προσωπικές σχέσεις που ανέπτυξε με κωφά άτομα. Αναπτύσσοντας προσωπικές σχέσεις διαπίστωσε πως «στα άτομα που χρησιμοποιούν τη νοηματική γλώσσα υπάρχει διαφορετική σκέψη από τα άτομα που κατέχουν την ομιλία και αυτό είναι λογικό αφού έχουν μεγαλώσει διαφορετικά, έχουν διαφορετικό χιούμορ. Υπάρχει διαφορά στην επαφή μας», τονίζει αλλά, προσθέτει, πως αυτό μπορεί να ξεπεραστεί με την επαφή μαζί με τα άτομα με κώφωση.
Στην Ελλάδα, δυστυχώς, υπάρχει το φαινόμενο της περιθωριοποίησης και γι’ αυτό τα κωφά άτομα έχουν δημιουργήσει δικές τους κοινότητες. Όμως, όπως μας λέει η 25χρονη, «όταν θα δουν κάποιον να γνωρίζει τη νοηματική γλώσσα εκφράζουν την χαρά τους και προσπαθούν να του μάθουν περισσότερα και χαίρονται να επικοινωνούν μαζί του». Μεγάλη χαρά εισέπραξε εκ μέρους των κωφών η νεαρή κοπέλα όταν επιχείρησε να τους προσεγγίσει, δείχνοντας τους ότι γνωρίζει τη νοηματική. «Είναι πολύ κοινωνικοί άνθρωποι και είχαν ανάγκη να επικοινωνήσουν και να δουν με διαφορετική οπτική, να μάθουν για σένα. Μου έλεγαν είστε τυχεροί που έχετε όλες τις αισθήσεις, να χαίρεστε και να τις χρησιμοποιείται». Κάνοντας παρέα μαζί με κωφά άτομα η Ανδρονίκη διαπίστωσε επίσης ότι έχουν πολύ ανεπτυγμένες τις άλλες τους αισθήσεις, την όραση και όσφρηση. Καταλάβαιναν τα πάντα από τα μάτια και αυτό μου άρεσε παρά πολύ, μας λέει η ίδια.
ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ
Η Ανδρονίκη Τσιάτρα φέτος εργάζεται στο 1ο δημοτικό σχολείο της Κομοτηνής ως αναπληρώτρια και υπηρετεί σαν ειδική παιδαγωγός. Μέσα από τη δουλειά της προσεγγίζει και μαθησιακές δυσκολίες, όπως η δυσλεξία, η διάσπαση προσοχής. Να σημειωθεί ότι έχει ασχοληθεί με τους τυφλούς και έχει κάνει μεταπτυχιακό στην ειδική αγωγή, οπότε ασχολήθηκε και με το θέμα του αυτισμού. Δεν έχει καταφέρει να κάνει επάγγελμα, ακόμα τουλάχιστον, τη διερμηνεία νοηματικής γλώσσας, όμως δεν το βάζει κάτω, ενώ σκέφτεται σοβαρά να αξιοποιήσει τις γνώσεις που απέκτησε στην χώρα μας για να εργαστεί στο εξωτερικό.
Πηγή: www.xronos.gr ( Ρεπορτάζ Δήμητρα Συμεωνίδου )