Το Ενημερωτικό Blog των Ελληνων Κωφών και Βαρήκοων

Τετάρτη 16 Μαρτίου 2016

(ΑΘΗΝΑ) Παράσταση Καραγκιόζη στη νοηματική γλώσσα πραγματοποιήθηκε στο Γυμνάσιο-Λύκειο Κωφών και Βαρηκόων Αργυρούπολης


Μια παράσταση Καραγκιόζη από το Χάρη Μπιλλίνη πραγματοποιήθηκε στο Αμφιθέατρο του σχολείου Κωφών και Βαρηκόων Αργυρούπολης, την οποία παρακολούθησαν μαθητές & μαθήτριες από το Νηπιαγωγείο, Δημοτικό Κωφών & Βαρηκόων της Πεύκης, Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο Κωφών & Βαρηκόων Αργυρούπολης. Στη διερμηνεία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα ήταν η κ. Σοφία Ρομπόλη.
Δειτε το video:



(ΚΥΠΡΟΣ) Συμπατριώτης μας και άνεργος ο μοναδικός κωφός σε ολόκληρο τον κόσμο που απέκτησε το ECDL !

Το 2001 όλες σχεδόν οι εφημερίδες του τόπου μας είχαν πρωτοσέλιδο το κωφό μαθητή, Κύπρο Ε. Πίτσιλλο που απέκτησε την Ευρωπαϊκή Άδεια Οδήγησης Ηλεκτρονικού Υπολογιστή (ECDL European Computer Driving License).

Ο Κύπρος ήταν ο μοναδικός κωφός σε ολόκληρο τον κόσμο που απέκτησε το ευρωπαϊκό δίπλωμα ECDL. Παρακάθισε στις εξετάσεις, λύνοντας το κανονικό εξεταστικό δοκίμιο και ακολούθησε τους κανονισμούς που ισχύουν για όλους τους υποψήφιους. 
Ολόκληρη η Κύπρος είχε  ακούσει για τον Κύπρο και οι  άνθρωποι που τον συναντούσαν στο δρόμο του έλεγαν συγχαρητήρια, τον αγκάλιαζαν και τον φιλούσαν. Σε πολύ λίγες μέρες ο Κύπρος έγινε πολύ γνωστός όσο κανείς άλλος και όλοι μιλούσαν με μεγάλο θαυμασμό για το πρόσωπο του. 
Μετά την δημοσίευση της μεγάλης του επιτυχίας λογικό θα ήταν να ανοίξουν κάποιες πόρτες για εκείνον.

Σάββατο 27 Φεβρουαρίου 2016

«Οταν είσαι διερμηνέας, διερμηνεύεις και το συναίσθημα»

Η Σοφία Ρομπόλη έχει το δικό της κοινό. Ένα κοινό περίπου 25.000 ατόμων. Τόσοι είναι οι κωφοί στην Ελλάδα. Αλλά έγινε διάσημη στο Πανελλήνιο όταν ξέσπασε στα κλάματα καλούμενη να περιγράψει το δράμα των προσφύγων στη χώρα μας

της Βελίκα Καραβάλτσιου (www.protagon.gr)

Δεν την ήξερα προσωπικά. Δεν είχα ακούσει καν τη φωνή της. Την έβλεπα ωστόσο καθημερινά στην τηλεόραση. Ενα μικρό παραθυράκι στα δεξιά της οθόνης. Είναι κάθε μέρα εκεί αλλά δεν απευθύνεται σε εμάς. Η Σοφία Ρομπόλη έχει το δικό της κοινό. Eνα κοινό περίπου 25.000 ατόμων. Τόσοι είναι οι κωφοί στην Ελλάδα. Iσως και περισσότεροι, αφού πολλοί δεν είναι καταγεγραμμένοι. «Κι αυτή η στατιστική υπηρεσία, δεν έβαλε ένα κουμπάκι στις μετρήσεις της για να ξέρουμε πόσοι άνθρωποι με αναπηρία μας παρακολουθούν και τι είδους αναπηρία έχουν», λέει η Σοφία. Μέχρι χθες, λοιπόν, η Σοφία Ρομπόλη ήταν η παρουσιάστρια που λέει τις ειδήσεις στη νοηματική και ξαφνικά έγινε η ίδια είδηση. Στα σάιτ, στα μπλογκ, στα social media… Κάτι που -πιστέψτε με- δεν την χαροποίησε καθόλου!

Συγκινητικό:Τι έκανε υπάλληλος καταστήματος για να μπορεί να μιλήσει σε κωφό πελάτη


Ο 23χρονος Ibby Piracha από τη Βιρτζίνια είναι κωφός. Κάθε φορά που επισκεπτόταν γνωστή αλυσίδα καφέ πληκτρολογούσε την παραγγελία του στο κινητό και η υπάλληλος την έβλεπε και την ετοίμαζε.
Όμως, την τελευταία φορά που στάθηκε στον πάγκο για να παραγγείλει, ο Ibby έμεινε έκπληκτος, όταν η υπάλληλος τον ρώτησε στη νοηματική γλώσσα τι ήθελε να πιει. Πριν προλάβει να συνέλθει, η κοπέλα του έδωσε ένα σημείωμα που έγραφε: «Μαθαίνω νοηματική ώστε να έχεις την ίδια εμπειρία με όλους».

«Δεν ήταν κάτι που της το είχα ζητήσει. Πήρε την πρωτοβουλία και το έκανε μόνη της. Είμαι ευτυχής που κάποιος στηρίζει την κοινότητα των κωφών» δήλωσε ενθουσιασμένος ο 23χρονος.
Μάλιστα σε ανάρτησή του στο facebook εκτός από το σημείωμα , έγραψε ότι λατρεύει το συγκεκριμένο μέρος (κατάστημα) το οποίο επισκέπτεται 2-3 φορές την εβδομάδα. Ζήτησε μάλιστα να διαδώσουν οι χρήστες το μήνυμα αυτό για να γίνει ευρεώς γνωστό πόσο σημαντικό είναι για τους κωφούς να μπορούν να επικοινωνούν με τους συνανθρώπους τους.


ΠΗΓΗ: www.mothersblog.gr

Σάββατο 20 Φεβρουαρίου 2016

Εκδήλωση ενημέρωσης για κωφούς και βαρήκοους στην Καλαμάτα

Εκδήλωση ενημέρωσης για κωφούς και βαρήκοους θα γίνει στις 27 Φεβρουαρίου ημέρα Σάββατο στις 5.30 μ.μ. στο Πνευματικό Κέντρο με θέμα "Ο ρόλος του διερμηνέα".
Η ομιλία θα μεταφράζεται και στη νοηματική. Κεντρικός καλεσμένος θα είναι ο Γιάννης Γιαλλούρος πρόεδρος της Ομοσπονδίας των Κωφών. Το "παρών" μπορούν να δώσουν κωφοί, βαρήκοοι και συγγενείς τους, με σκοπό να ενημερωθούν για το Σωματείο της Μεσσηνίας. 
Η είσοδος είναι ελεύθερη. 

Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2016

Ένας Έλληνας ανάμεσα στους υποψήφιους για τα Όσκαρ Θα καταφέρει ο Michael Paleodimos να σηκώσει το Χρυσό αγαλματίδιο; Υπομονή, θα το μάθουμε σε λίγες ημέρες.


Ειναι μια από αυτές τις ειδήσεις που σίγουρα μας φτιάχνουν τη διάθεση και μας... φουσκώνουν από υπερηφάνεια. Δεν είναι απλό, στα σημαντικότερα κινηματογραφικά βραβεία να βρίσκεται ανάμεσα στους υποψήφιους ένας Έλληνας, ο οποίος, σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιεύματα έχει πολλές πιθανότητες να φύγει αγκαλιά με τον θείο Όσκαρ. 
Αναφερόμαστε στον Michael Paleodimos, ο οποίος φιγουράρει στη λίστα με την «Καλύτερη ταινία μικρού μήκους»,για το «Stutterer». Όλα άρχισαν δυο χρόνια πριν, όταν ο συνεργάτης του, Μπέντζαμιν του έδειξε το σενάριό της και εκείνος ενθουσιάστηκαν και με ελάχιστα χρήματα άρχισαν τα γυρίσματα. 
«Όταν είχαμε αρχίσει και πηγαίναμε στα φεστιβάλ και σε κάποια κερδίζαμε, αρχίσαμε να συνειδητοποιούμε ότι υπάρχει απήχηση στον κόσμο, ότι του αρέσει πολύ αυτή η ταινία», δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξή του στο Star channel ο Michael Paleodimos, ο οποίος άφησε την Ελλάδα πέντε χρόνια πριν για να κυνηγήσει το όνειρό του -Αρχικά σπούδασε κλινική βιολογία στην Αγγλία, όμως τον κέρδισε η αγάπη του για την φωτογραφία.  
Δύο νέοι άνθρωποι, ένας τραυλός και μια κωφή, θύματα κοινωνικού ρατσισμού, γνωρίζονται μέσω social media και ερωτεύονται- αυτή είναι η υπόθεση της ταινίας.
 Ο Μάικλ είναι από τους νέους που άφησαν την Ελλάδα το 2011 για να κυνηγήσουν ένα καλύτερο επαγγελματικό μέλλον. Σπούδασε κλινική βιοχημεία στην Αγγλία. Τον κέρδισε όμως η αγάπη του για την φωτογραφία.
Δειτε το trailer της ταινιας μικρου μηκους: TRAILER

Πηγη: http://www.womantoc.gr/

Δασκάλα και διερμηνέας νοηματικής γλώσσας


«Έβλεπα κωφούς να μιλάνε μεταξύ τους και σκέφτηκα να μάθω τι είναι η νοηματική γλώσσα». Ένα κέντρο νοηματικής που βρίσκεται κοντά στο πατρικό της σπίτι ήταν η αφορμή για την Ανδρονίκη Τσιάτρα να μάθει την γλώσσα των κωφών και τελικά να αποκτήσει πιστοποιητικό στην διερμηνεία της. Η εκδήλωση στον σύλλογο ατόμων με αναπηρία Περπατώ στην Κομοτηνή ξεκινάει και η Ανδρονίκη Τσιάτρα ευρισκόμενη δίπλα στους ομιλητές, αρχίζει με νοήματα να αποδίδει το περιεχόμενο των ομιλιών. Τα χέρια της κινούνται και η ίδια προσπαθεί να είναι όσο το δυνατόν πιο εκφραστική γίνεται, ώστε να αποδώσει το νόημα των ομιλιών και αυτό και να γίνει κατανοητό από τα άτομα με κώφωση. Η εκδήλωση αυτή μας δίνει την αφορμή να γνωρίσουμε την κοπέλα αυτή, με τις ιδιαίτερες γνώσεις, την 25χρονη Ανδρονίκη, που υπηρετεί ως αναπληρώτρια στο 1ο δημοτικό σχολείο της πόλης μας, αλλά οι γνώσεις της δεν περιορίζονται μόνο σε όσες απέκτησε στο παιδαγωγικό τμήμα.
ΣΠΟΥΔΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΝΟΗΜΑΤΙΚΗΣ
Με καταγωγή από την Θεσσαλία και σπουδές στο Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης, η 25χρονη ξεκίνησε ήδη από το πρώτο έτος των σπουδών της να παρακολουθεί μαθήματα νοηματικής γλώσσας σε κέντρο της συμπρωτεύουσας. «Μου άρεσε πάρα πολύ και γι’ αυτό επέλεξα να το κάνω πολύ εντατικά και σε 2,5 χρόνια πήρα την επάρκεια στη νοηματική». Τρεις ώρες την ημέρα έκανε μαθήματα νοηματικής γλώσσας, η νεαρή κοπέλα, που παραδέχεται ότι η νοηματική «είναι δύσκολη και θέλει να ασχοληθείς αρκετά, ενώ πρέπει να είσαι και εκφραστικός για να καταφέρεις να εκφράσεις το νόημα και πρέπει να σου αρέσει, να μάθεις παραπάνω νοήματα, να μπεις στην κοινότητα των κωφών, για να μπορείς να τους καταλάβεις, να καταλάβεις πως σκέφτονται».
ΟΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
Η Ανδρονίκη το διάστημα των σπουδών της στην Θεσσαλονίκη καλλιέργησε προσωπικές σχέσεις με άτομα με κώφωση. «Πηγαίναμε μαζί έξω για διασκέδαση, βάζαμε μουσική για χορό, δυνατή μουσική για να έχει δυνατά μπάσα γιατί διασκεδάζουν καλύτερα με τις δονήσεις. Ήταν πολύ όμορφα». Μας λέει μάλιστα ότι για να πάρει την επάρκεια στη νοηματική γλώσσα την βοήθησαν οι προσωπικές σχέσεις που ανέπτυξε με κωφά άτομα. Αναπτύσσοντας προσωπικές σχέσεις διαπίστωσε πως «στα άτομα που χρησιμοποιούν τη νοηματική γλώσσα υπάρχει διαφορετική σκέψη από τα άτομα που κατέχουν την ομιλία και αυτό είναι λογικό αφού έχουν μεγαλώσει διαφορετικά, έχουν διαφορετικό χιούμορ. Υπάρχει διαφορά στην επαφή μας», τονίζει αλλά, προσθέτει, πως αυτό μπορεί να ξεπεραστεί με την επαφή μαζί με τα άτομα με κώφωση.
Στην Ελλάδα, δυστυχώς, υπάρχει το φαινόμενο της περιθωριοποίησης και γι’ αυτό τα κωφά άτομα έχουν δημιουργήσει δικές τους κοινότητες. Όμως, όπως μας λέει η 25χρονη, «όταν θα δουν κάποιον να γνωρίζει τη νοηματική γλώσσα εκφράζουν την χαρά τους και προσπαθούν να του μάθουν περισσότερα και χαίρονται να επικοινωνούν μαζί του». Μεγάλη χαρά εισέπραξε εκ μέρους των κωφών η νεαρή κοπέλα όταν επιχείρησε να τους προσεγγίσει, δείχνοντας τους ότι γνωρίζει τη νοηματική. «Είναι πολύ κοινωνικοί άνθρωποι και είχαν ανάγκη να επικοινωνήσουν και να δουν με διαφορετική οπτική, να μάθουν για σένα. Μου έλεγαν είστε τυχεροί που έχετε όλες τις αισθήσεις, να χαίρεστε και να τις χρησιμοποιείται». Κάνοντας παρέα μαζί με κωφά άτομα η Ανδρονίκη διαπίστωσε επίσης ότι έχουν πολύ ανεπτυγμένες τις άλλες τους αισθήσεις, την όραση και όσφρηση. Καταλάβαιναν τα πάντα από τα μάτια και αυτό μου άρεσε παρά πολύ, μας λέει η ίδια.
ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ
Η Ανδρονίκη Τσιάτρα φέτος εργάζεται στο 1ο δημοτικό σχολείο της Κομοτηνής ως αναπληρώτρια και υπηρετεί σαν ειδική παιδαγωγός. Μέσα από τη δουλειά της προσεγγίζει και μαθησιακές δυσκολίες, όπως η δυσλεξία, η διάσπαση προσοχής. Να σημειωθεί ότι έχει ασχοληθεί με τους τυφλούς και έχει κάνει μεταπτυχιακό στην ειδική αγωγή, οπότε ασχολήθηκε και με το θέμα του αυτισμού. Δεν έχει καταφέρει να κάνει επάγγελμα, ακόμα τουλάχιστον, τη διερμηνεία νοηματικής γλώσσας, όμως δεν το βάζει κάτω, ενώ σκέφτεται σοβαρά να αξιοποιήσει τις γνώσεις που απέκτησε στην χώρα μας για να εργαστεί στο εξωτερικό.
Πηγή: www.xronos.gr ( Ρεπορτάζ Δήμητρα Συμεωνίδου )

Άτομα με αναπηρία, αλλά με απεριόριστα ταλέντα!


Η Gentian Minga,  αρχισυντάκτης του περιοδικού Living Albania και η σχεδιάστρια μόδας Mirela Nurce συνεργάστηκαν με σκοπό να πετύχουν ένα σπουδαίο project. Η Mirela δημιούργησε μια ολόκληρη συλλογή από τα σχέδια κωφών μαθητών στα Τίρανα. Πήρε αυτά τα έργα τέχνης και τα τύπωσε σε υφάσματα (μαλλί και μετάξι) και σε αξεσουάρ (τσάντες, ομπρέλες κλπ).
Στις 3 Δεκεμβρίου, παγκόσμια ημέρα για τα άτομα με ειδικές ανάγκες πραγματοποιήθηκε ένα show, όπου διασημότητες της Αλβανίας φόρεσαν τα ρούχα και τα αξεσουάρ της collection και τα παρουσίασαν στο ευρύ κοινό κρατώντας από το χέρι κωφούς μαθητές. Η πρωταγωνίστρια του project είναι το supermodel Emina Cunmulaj, η οποία στο παρελθόν πρωταγωνίστησε για τα εξώφυλλα των περιοδικών VOGUE, ELLE και MARIE CLAIR, ενώ υπήρξε η μούσα του Jean Paul Gaultier.
Το περιοδικό “Living Albania” και η Ελβετική Πρεσβεία στα Τίρανα υποστήριξε  το έργο θερμά. Το moto του έργου ήταν:

Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου 2016

Χρύσα Παππά στο TLIFE: Ο ρόλος της κωφής, η συνεργασία με τον Γιάννη Βούρο και οι συμβουλές της Πέγκυς Τρικαλιώτη!

Άρτεμις Θύμιου Tweet me @artemis_thimiou
(http://www.tlife.gr/)


Ανήκει στην ομάδα που ο Γιάννης Βούροςμιλώντας στο TLIFEαποκάλεσε εύστροφη! Η Χρύσα Παππά είναι μία από τους πρωταγωνιστές της παράστασης “Παιδιά ενός κατώτερου Θεού”. Εμείς την έχουμε γνωρίσει περισσότερο μέσα από τις τηλεοπτικές της δουλείες και κυρίως μέσα από την επιτυχημένη σειρά τουMega, “Τα μυστικά της Εδέμ”. Το θέατρο φαίνεται όμως να της ταιριάζει εξίσου.
Το TLIFE τη συνάντησε λίγο πριν χτυπήσει το τρίτο κουδούνι στο θέατρο Βεάκη
και ανέβει στη σκηνή. Χαμογελαστή, χωρίς κανένα άγχος. Αντίθετα έδειχνε να έχει μια ανυπομονησία. Τόσο για να ανέβει στη σκηνή και να γίνει η Σάρα όσο και για να μας μιλήσει για την ηρωίδα της.


“Όλοι είμαστε στον ίδιο κόσμο”
Εγώ υποδύομαι τη Σάρα, η οποία είναι μια κωφή κοπέλα και έχει γενικώς ταλαιπωρηθεί πάρα πολύ στη ζωή της. Όταν γεννήθηκε δεν είχαν αντιληφθεί ότι είναι κωφή, νόμιζαν ότι είναι καθυστερημένη, την αντιμετώπιζαν ως καθυστερημένη. Όταν στα 12 της ανακάλυψαν ότι δεν είναι καθυστερημένη, αλλά είναι απλώς κωφή, προσπάθησε κάπως να ενταχθεί στην κοινωνία, αφού βέβαια όταν ήταν 5 χρονών, την είχαν στείλει οι γονείς της σε ένα ίδρυμα, δεν άντεχαν να τη μεγαλώσουν οι ίδιοι, ο πατέρας της εξαφανίστηκε, έφυγε από την οικογένεια κι η μάνα την έστειλε σε ένα ίδρυμα και άρχισε κάπου στα 12, να προσπαθεί στην εφηβεία να ενταχθεί στην κοινωνία. Κάτι που δε γινόταν, δεν υπήρχε καμία υποδομή, την κορόιδευαν, αυτό σημαίνει ότι κλείστηκε πολύ περισσότερο στην εαυτό της. Αυτές είναι οι πληροφορίες που μαθαίνουμε στη διάρκεια του έργου. Αυτό που διαδραματίζεται στο έργο, είναι ότι σε αυτό το ίδρυμα, από το οποίο έχει αποφοιτήσει, εργάζεται ως καθαρίστρια –είναι πάρα πολύ έξυπνη κοπέλα και πολύ μορφωμένη , έχει διαβάσει μόνη της, αλλά δεν έχει μάθει ποτέ να μιλάει, διαβάζει χείλη και μιλάει μόνο με τη νοηματική. Και αυτό που μας επισημαίνει είναι ότι είναι πολύ περισσότερο απομονωμένη πια. Συναντάει τον Τζέημς, ο οποίος έρχεται να δουλέψει ως καθηγητής λογοθεραπείας στο ίδρυμα αυτό και προκύπτει ένας πολύ μεγάλος έρωτας. Μέσα από όλο αυτό, υπάρχει μια τεράστια πάλη από το ποιος θα επιβληθεί σε ποιόν, για να μείνει ένας από τους δύο στον κόσμο, ή των κωφών ή των ακουόντων, γιατί ο Τζέημς προσπαθεί να την καταπιέσει, γιατί κάνει και αυτό σε αυτή την ιστορία, να μάθει να μιλάει και να διαβάζει χείλη και η Σάρα από την πλευρά της έχει αποφασίσει να μείνει στον κόσμο των κωφών. Μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία, γίνεται μία ένωση στο τέλος του έργου, ότι όλοι είμαστε στον ίδιο κόσμο, ακούοντες και μη.

Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου 2016

Το γιασεμί και η Τηλλυρκώτισσα στην επίσκεψη Τ/κ εκπαιδευτικών σε ε/κ σχολεία

Η Χριστίνα, η Σοφία, η Γεωργία και η Σπυρούλα, ηλικίας 16-18 ετών, έχουν μια ιδιαιτερότητα, δεν μπορούν να καταλάβουν τη διαφορά της ελληνικής και της τουρκικής γλώσσας, έχουν τη δική τους. Όμως και οι τέσσερις ανυπομονούσαν και αγωνιούσαν γιατί θα συναντούσαν πρώτη φορά Τ/κ εκπαιδευτικούς στο σχολείο τους, που ήταν δικοινοτικό από το 1953 μέχρι το 1963. “Θέλουμε μια κοινή πατρίδα. Θέλουμε να είμαστε όλοι μαζί. Θέλουμε να ενωθούν τα δυο κομμάτια της Κύπρου”.
Είναι η γλώσσα εμπόδιο; Όχι, απαντούν και οι τέσσερις. Καμιά τους δεν έχει δει Τ/κ προηγουμένως, ούτε επικοινώνησαν στη νοηματική με Τ/κ μαθητές σαν κι αυτές.
Ο Μεχμέτ, ο Χριστόδουλος και ο Δήμος είναι συνταξιούχοι, απόφοιτοι της Σχολής Κωφών. Έμεναν μαζί στο οικοτροφείο της Μόρφου, έπαιζαν ποδόσφαιρο, τα παιχνίδια της εποχής, χαίρονταν και γελούσαν μαζί, μέχρι που οι διακοινοτικές ταραχές και “πολιτικές σκοπιμότητες προκάλεσαν δυστυχώς τη διακοπή της εκπαίδευσης των Τ/κ το 1963”, όπως δήλωσε η Αναπληρώτρια Διευθύντρια της Σχολής, Έλση Πράις.



Ο Σουλεϊμάν, η Ντουϊγκού, ο Μουράτ και ο Αχμέτ είναι δάσκαλοι σε δημοτικά σχολεία. Όλοι γεννημένοι μετά το 1974, πολύ μετά. Ηλικίας 25 έως 30 ετών, είναι η πρώτη φορά που επισκέπτονται ε/κ σχολεία. “Άργησε πιλέ να γίνει αυτό”, δηλώνει ο Μουράτ.“Είναι μια αρχή, θέλουμε να συνεχιστεί αυτό”, εύχεται η Ντουϊγκού. Ο Σουλεϊμάν έχει φίλους Ε/κ, επισκέπτεται συχνά τις ελεύθερες περιοχές, αλλά ποτέ σχολείο. Οι μικροί στο σχολείο δεν ξέρουν ιστορία, κυρίως ό,τι ακούνε από την οικογένεια και το φιλικό τους περιβάλλον, δηλώνει ο Αχμέτ προσθέτοντας ότι τους εξηγεί όταν τον ρωτούν για κάποια γεγονότα και κυρίως τους ακούει να του λένε ποια μέρη επισκέφθηκαν στις ελεύθερες περιοχές.